Tekli, Çoklu, PERC ve İkili PV Modüller arasında gerçek verilere dayalı karşılaştırma.
* Bu bir saha testidir ve sonuçlar bu konumda bu kuruluma özeldir. Çevresel etkilere göre sonuçlar farklı olabileceği için lütfen kendi durumunuza en uygun çözüm için araştırma yapın.
Sonuçların sıfırlandığı 27/03/2023 itibarıyla toplam güneş enerjisi üretimi:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
PERC: 9471 kWh
PERC-doğu: 1970 kWh
PERC-batı: 1730 kWh
Büyük yatlar birçok evden daha fazla lüks ve konfor sunar. Hatta bu konuda otelleri dahi geçebilir. Kendinizi, tam donanımlı bir mutfakta gezinirken, birinci sınıf bir eğlence süitinin keyfini çıkarırken veya ileri teknolojiyle donatılmış bir ofiste iş yaparken bulabilirsiniz. Victron, size aylarca tam bağımsızlık sunan son teknoloji enerji ekipmanlarıyla bu lüks seviyesini karşılıyor.
Yılın bir kısmını, ikinci eviniz olan teknenizde geçireceğinizi farz edelim. Yatta bulunan bol miktardaki malzeme, en sevdiğiniz koyda, kıyıdan uzakta demirlemiş halde haftalar geçirme özgürlüğü sunar. Yatınızdaki tam donanımlı ofis sayesinde, Manhattan’daki ofisinizle bile karşılaştırılamayacak bir manzaraya karşı, işinizi her zamanki gibi yapmayı sürdürebilirsiniz.
Tüm bu ihtiyaçları karşılamanızı sağlayan İdeal Enerji Planı nedir?
Lüks bir yat, elektrikli ekipmanlarla doludur. Kritik ekipmanlar genelde DC ile çalışırken daha büyük aletler AC kullanır. Genelde en büyük güç tüketimini klima yapar. Çamaşır makineleri, kurutucular ve tuz gidericiler de yüksek miktarda güç tüketimine sahiptir. Daha büyük yatlar, akla gelebilecek her türlü elektroniği kullanarak tüketimi daha da fazla artırır.
“normal” ve “yoğun” ve neredeyse sınırsız günlük tüketim profilleri. Daha fazlasını okuyun
Akülerde enerji depolamak, jeneratör kullanımının azaltılmasına yardımcı olur. Gece boyu gürültülü bir (ana) jeneratör yerine aküleri kullanmak, lagündeki kuş seslerini dinleyerek uykuya dalmanıza olanak sağlar. Ana akü, tipik olarak, teknenin kritik kullanıcılarını en az 24 saat boyunca desteklemeye yetecek kapasiteye sahiptir.
Çok büyük miktarda güç üretilmelidir. Büyük lüks bir yattaki şebeke, ihtiyacı karşılamak için genelde çeşitli kaynakları bir araya getirir. Omurga, en büyük yükleri karşılamak için üç faz kullanacaktır.
Yat, marinada üç fazlı kıyı gücüne bağlanacaktır. Teknenin motorları, seyahat halinde gücün en azından bir kısmını sağlayabilir. Genelde, tüm ekipmanı çalışır durumda tutmak için (birden fazla) jeneratör veya akünün desteğine ihtiyaç vardır. Güneş panelleri gerekli tüm enerjiyi sağlayamaz fakat jeneratörler için yakıt masrafından tasarruf edilmesine yardımcı olabilir.
Büyük yatlarda çoğunlukla iki jeneratör mevcuttur. Ana jeneratör, büyük bir parti düzenlemeniz için gerekli olan tüm gücü karşılar. Daha küçük ikinci bir jeneratör (akülerle hibrit kombinasyon halinde), teknede daha az kişi varken kullanılabilirken süper sessiz bir versiyon, hava sıcak olduğunda geceleri klima veya soğuk olduğunda yerden ısıtma için enerji sağlayabilir.
Yatınız için doğru Victron çözümünü seçmek uzmanların işidir. Victron Profesyonelleri teknedeki zamanınızı en iyi şekilde geçirmenize yardımcı olmaktan mutluluk duyacaktır.
Sistem tasarımı faktörleri sağlam bir sisteme nasıl dönüştürülür?
Büyük bir evde görmeyi bekleyeceğiniz her şey lüks bir evde de olabilir. Tüm bu cihazların çalışması için AC gerekir. Şunları düşünün:
Bir aküyü çok fazla deşarj etmek ona zarar verir. Victron BatteryProtect ekleyerek voltaj önceden ayarlanmış bir seviyenin altına düştüğünde akünün bağlantısının kesilmesini sağlarsınız. Böylece akü zarar görmez.
Victron BatteryProtect ürününün işlevleri bununla sınırlı değildir. Entegre kapatma gecikmesi özelliği, örneğin bir motor çalıştığında voltajda kısa süreliğine düşüş görülürse önemli elektronik aletlerin yanlışlıkla kapatılmasını önler. Akü yeterli miktarda şarj edildiğinde tüm aletleri otomatik olarak yeniden bağlar.
Cyrix BatteryCombiner ev aküsünü marş akülerine bağlamanın tek güvenli yoludur (teknenizin motorlarını çalıştırmak için). Bir BatteryCombiner ile marş aküsünü boşaltma riski olmadan (her zaman çalışmaya hazır durumda olması gereken) ev aküsünü alternatörden şarj edebilirsiniz. Diğer güç kaynakları mevcut olduğunda (ör. kıyı/güneş/jeneratör gücü) Cyrix BatteryCombiner ev aküsünden marş aküsüne doğru iki yönlü şarja olanak sağlayacaktır.
Marş ve ev akülerinin Voltajları aynı olduğunda bir Cyrix kullanın: Ürünün akım değeri alternatörün akım değerine eşit ya da ondan yüksek olmalıdır. Ev aküsü Lityum ise ve alternatörlerin Amper değeri ev aküsünün değerlerinden düşükse ya da marş ve ev akülerinin Voltajları farklıysa: bir DC-DC konvertör ya da Buck-Boost kullanın.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Tüm Akü Yönetim Sistemlerimize göz atınAkü monitörü, akünüzün “yakıt göstergesi” gibidir. Ne kadar güç harcandığını ve yüklendiğini kaydeder. Akü monitörü şarj durumunu, kalan kapasiteyi ve boşalana kadar kalan süreyi hesaplar. Akü voltajı, akünün ne kadar dolu olduğuna (özellikle de yük altında değilken) ilişkin tam bir gösterge sağlamaz. Bu işi akü monitörü yapar.
Victron Energy akü monitörleri şarj döngüsü sayısı, en derin deşarj, en yüksek voltaj, en düşük voltaj gibi tarihsel verilerin kaydını tutar. Düşük voltaj ya da düşük şarj gibi kritik durumlarda sizi uyarır ve hatta maliyetli akü hasarlarını önlemek için bütün gücü kapatabilir ya da bir jeneratör çalıştırabilir.
Victron, ekranlı ya da ekransız akü monitör seçeneklerine sahiptir. Akıllı versiyonlar ücretsiz VictronConnect uygulamamızdan detaylı verileri izlemenize ve ayarları yapmanıza olanak tanır.
Çoğu Lityum sistemi, akü bilgilerini daha geniş sisteme aktarabilen bir Akü Yönetim Sistemi gerektirir. Bu doğrultuda Akü Monitörü gereksiz hâle gelebilir. Daha fazla bilgi için Akü Yönetim Sistemine göz atın. Tüm Akü Monitörlerimize göz atın
Large yachts are equipped with marine engines similar to those in commercial vessels. The engines are designed to run continuously, for weeks on end. They come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc. They are also intended to power DC equipment like the desalination plant, winches, navigation, refrigeration, etc.
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
Lüks bir yatta çok sayıda DC ekipmanı bulunur. Bu cihazların çoğunluğu tekneyi güvenle çalıştırmak için gereklidir. Akü, teknenin motorları ve jeneratörleri çalışmıyorken bile onları destekleyecek kadar büyük olmalıdır.
Large yachts are often equipped with two or more generators. The main generator (i.e. 50 kW) covers all the power you’ll need to throw a big party. A quiet, smaller generator (i.e. 8 kW) could be used with less people on board or power the air conditioning at night when it’s hot out there, or the floor’s heating when it’s cold.
Adding batteries and Victron’s PowerAssist creates a smart hybrid power concept. It comes with several advantages:
Bigger yachts with large Lithium (house) battery banks can also have dedicated DC-DC generators to directly charge the batteries.
A GX GSM module will give you 3G internet connectivity to the on board systems. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
GX 4G modülü, Victron Energy sisteminize mobil internet bağlantısı kazandırır. Sisteminiz bir 4G ağının kapsama alanında olduğunda, VRM web sitesine veri gönderir ve sistemi akıllı telefonunuzdan izleyebilmenizi sağlar. Modül, yaptığınız gezileri kaydederek ve sistemin etrafına bir coğrafi çerçeve çizerek GPS takip özelliği ekler. Sistem, coğrafi çerçeve alanının dışına çıktığında e-posta aracılığıyla bir ikaz alırsınız.
Victron Energy, çok sayıda 4G modülünün yanı sıra ilk beş yıl için herhangi bir aylık ücret veya abonelik olmaksızın çalışan GlobalLink 520 modemi ve farklı 4G modüllerini kullanıma sunar. 4G Modemlerimize göz atın GlobalLink 520 ürünümüze göz atın
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Large yachts come with large power demands and the house battery should have a very large capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Large yachts come with large power demands and the house battery should have a very large capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
An isolation transformer prevents electrolytic corrosion. The transformer is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The isolation transformer should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems, sized in line with how much Watts the boat will consume from shore power.
A large yacht will take a three phase shore power supply. The large generator on board will also deliver three phases; it will run most of the day. A smaller second generator (in hybrid combination with the batteries) could be used with less people on board. a super silent version could power the air conditioning at night when it’s hot out there, or the floor’s heating when it’s cold. Without airconditioning, the inverter/charger can supply power from batteries during the night and act as a backup for the generator(s).
Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. Also, peak demand can be met by combining the generator with Victron Quattro inverter/chargers.
A three phase inverter/charger system always consists of three interconnected inverter/chargers. Throughout the boat you’ll find three phase and single phase loads. The three phases are split into several single and three phase groups. Each group powers a number of devices. There is a switchboard in the boat, like you’ll find in your home.
The Lynx Ion BMS is a dedicated battery management system (BMS) that protects lithium batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
The Lynx Ion BMS is tailored for the 24 or 48 Volt HE lithium batteries. It comes in two ratings of 400 and 1,000 Amps to fit even the biggest systems. Loads and charging power are disconnected automatically in case of deep discharges, overcharges and high temperatures. Battery monitoring is built into the The Lynx Ion BMS; no separate battery monitor is needed.
GX ürünlerimizle diğer önde gelen Çok Fonksiyonlu Ekran üreticileri markaları arasında Victron entegrasyonu kurarak bir MFD’yi Cerbo GX ya da GX özellikli Multiplus-II GX gibi bir güç sisteminin kalbine kolayca bağlayabilirsiniz. Bağlandıktan sonra teknenizin güç sistemini doğrudan Glass Bridge üzerinden kolayca izleyip kontrol edebilirsiniz.
Everything is bigger on large luxury yachts. DC or single phase AC often isn’t enough to run the powerful thrusters, winches, pumps and pressure-washers. They need three phase AC to quench their thirst for power.
Professional kitchens and catering equipment come with appliances that take three phase AC. The boat might also have a three phase electrical boiler to provide hot water to several bathrooms and taps at the same time.
Examples of three phase equipment:
The Orion-Tr Smart DC/DC charger is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Orion Tr-Smart charger can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries and can be parallel connected to increase the output current.
Charging lithium batteries from the alternator
Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Orion-Tr Smart DC/DC charger solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery: the battery can be safely charged without blowing up the alternator.
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size the configuration of DC-DC converters accordingly (the current rating of the DC/DC charger has to be less than the alternator’s current rating, or programmed to deliver less Amps).
The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.
More and more yachts area equipped with solar panels. Although they will never be able to cater for all the power needed, they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.
Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
A solar charger harvests the power from the solar panels to charge the house batteries. Solar chargers have the same charging cycles as a regular, fully automatic, battery charger.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze every drop of power out of the panels.
The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doVictron Energy sistemlerinizi istediğiniz yerden izleyin ve yönetin ve ikaz ve alarmları kurarak olası sorunları erken tespit edin. VRM sayesinde, nerede olursanız olun kontrol her zaman tamamen sizdedir.
VRM, internet bağlantılı Cerbo GX ve daha küçük sistemler için GlobalLink 520 veya GSM LTE 4-g gibi bir GX cihazıyla çalışır.
Akü şarj durumunu, güç tüketimini ve güneş panellerinden, jeneratörlerden ve şebekeden alınan gücü gerçek zamanlı izleyin. Geçmiş grafikleri ve ayrıntılı analitik raporlar ile elde edilen enerjiyi ve enerji kullanımını optimize edin. Kesin sistem arızalarını önlemek için ikazlar ayarlayarak ve alarmları takip ederek olası sorunları erken tespit edin.
Kıyı gücü girişi akımı limitini kolayca kontrol edebilir, invertörü açabilir, jeneratörleri (otomatik) çalıştırabilir/durdurabilir ve hatta jeneratörün gece yarısı çalışmasını önlemek için sessiz zaman aralıkları ayarlayabilirsiniz. VRM ile nerede olursanız olun her ayarı değiştirebilir, alarmları takip edebilir, tanılama kontrolleri yapabilir ve sorunları çözebilirsiniz.
Tüm GX cihazlarımıza göz atınLynx Smart BMS, Victron Lithium Smart Akülerine özel Akü Yönetim Sistemidir (Victron Lithium harici aküler için aşağıya bakınız). Akıllı Lityum akü serimiz için birden fazla BMS mevcuttur ve Lynx Smart özellikler açısından en zengin ve tam seçenektir. Temel özellikleri şunlardır:
Özel akü yönetim sistemi (BMS), Victron Lithium Smart aküleri derin deşarjlara, aşırı şarj durumlarına ve yüksek sıcaklıklara karşı korur. Kritik değerler aşıldığında BMS, hemen harekete geçer: derin deşarj durumunda yüklerin fiziksel olarak bağlantısı kesilir ve aşırı şarj riski söz konusuysa şarj işlemi durdurulur. Yüksek sıcaklıklar, hem şarj hem de deşarj işleminin hemen sonlandırılmasına yol açar.
Akü izleme fonksiyonu, Lynx Smart BMS’nin içinde yerleşik olarak gelir; akünün ayrıca izlenmesine gerek yoktur. Bluetooth aracılığıyla akü grubu bir GX cihazına bağlıyken VictronConnect ile ve ayrıca uzaktan izleme çözümümüz olan VRM ile izlenebilir.
Bu ürün, 4 adet DC sigorta içeren modüler bir DC bara olan ve VictronConnect ve VRM’de sigortaların durumunu izleyen Lynx Dağıtıcısını ve dağıtım, sigortalama, akü izleme ve/veya Lityum akü yönetimini yönetmek üzere diğer DC bağlantılarını da sağlayan modüler Lynx bara sisteminin bir parçasıdır.
Lynx bara sistemi Victron Lithium harici akülerin DC dağıtımı ve izlemesi için de kullanılabilir. Bu durumda, tüm diğer akülerin izlenmesi amacıyla Lynx Smart BMS’yi Lynx Shunt VE.Can ile değiştirin. Tüm Lynx modüllerine göz atın
The Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Tüm Lynx modüllerine göz atınYerel Victron Profesyonellerinden oluşan köklü küresel ağımız, karşılaştığınız güçlüklere yönelik ideal çözümü bulmanıza yardımcı olmaya hazırdır.
Victron’da müşterilerimize hızla ve ustaca servis ve destek sağlanmasına çok önem veriyoruz. Victron Profesyonellerinden oluşan küresel ağımızın en yüksek düzeyde teknik bilgi birikimine sahip olmasının ve onarımları en hızlı şekilde gerçekleştirme taahhüdü verebilmesinin sebebi de budur.
Bu sayede, varış noktanız neresi olursa olsun, yolculuğunuza başlayabilir veya devam edebilirsiniz.