Tekli, Çoklu, PERC ve İkili PV Modüller arasında gerçek verilere dayalı karşılaştırma.
* Bu bir saha testidir ve sonuçlar bu konumda bu kuruluma özeldir. Çevresel etkilere göre sonuçlar farklı olabileceği için lütfen kendi durumunuza en uygun çözüm için araştırma yapın.
Sonuçların sıfırlandığı 27/03/2023 itibarıyla toplam güneş enerjisi üretimi:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
PERC: 9471 kWh
PERC-doğu: 1970 kWh
PERC-batı: 1730 kWh
Tekneyi römorkundan çıkararak denize yelken açmak tam anlamıyla büyüleyicidir. İster balık tutmaya veya su kayağı yapmaya gidin ister birkaç günlüğüne adaları dolaşın, yelkenliyle açılmak özgürlüktür. Konu güç olduğunda da aynı hissi ararsınız. Nerede olursanız olun telefonunuzu şarj etme ve en sevdiğiniz müziği dinleme özgürlüğü... Victron’un akıllı enerji çözümü, tüm küçük teknelere bu özgürlüğü sağlıyor.
Hafta sonu bir arkadaşınızı balık tutmaya götürdüğünüzü hayal edin. Takma motor, teknenizi gölün ortasına kadar getirir. Avladığınız balıklar, geceyi küçük bir adada kamp yaparak geçirmeden önceki akşam yemeğiniz olacak.
Bu yolculuğun keyfini konforlu bir şekilde çıkarmanıza yardımcı olacak İdeal Enerji planını düşünelim.
Tekneniz küçük olsa bile elektrikli ekipmana ihtiyaç duyar. Teknedeki tüm bileşenler DC ile çalışacaktır fakat telefonunuzu veya dizüstü bilgisayarınızı şarj etmek için bir AC çıkışına ihtiyacınız olur. Tüm elektrikli cihazlar belirli miktarda Watt harcar. Watt miktarını hesaplamak işin yalnızca yarısıdır. Zaman da en az bunun kadar önemlidir. Teknedeki ışıklar için 100 Watt gerekli olsa da bunlar sadece sınırlı bir süre açık kalacaktır. Küçük bir portatif soğutucu ise 50 Watt tüketecek fakat sürekli çalışacaktır.
Bir fikir oluşturması açısından, “normal” ve “yoğun” kullanıma dayanan 2 sistem örneğini özetledik.
“normal” ve “yoğun” günlük tüketim profilleri. Daha fazlasını okuyun
Daha fazlasını okuyun
Işıklar saatte 100 W kullanır fakat sadece günde 4 saat açıktır.
100 W x 4 s = 0,4 kWh / gün
Portatif soğutucu ise saatte 50 W harcar fakat tüm gün çalışır (fiilen günün yarısında soğutma)
50 W x 24 sa/2 = 0,6 kWh / gün
Motoru sürekli açık tutmak istemezsiniz. Bu, balıkları kaçırır. Çözüm, gücü bir (ana) aküde depolamaktır; invertör depolanan bu gücü 230 V’ye dönüştürecektir. Akü, kıyı gücüyle ve yol boyunca alternatörden şarj edilebilir. Birkaç gün sürecek bir yolculuk planlıyorsanız akünüzün sizi kabaca 48 saat boyunca destekleyecek bir kapasitesi olduğundan emin olun.
Güçlü bir lityum akünün depolama kapasitesi, günlük güç tüketiminin iki katı olmalıdır.
±%50 daha düşük olan deşarj kapasitesi nedeniyle bir kurşun-asit akünün depolama kapasitesi, günlük güç tüketiminin dört katı olmalıdır.
İnvertör, ortalama yükü sürekli olarak karşılayacak büyüklükte ve beklenen pik elektrik akımına uygun olmalıdır. İnvertörlerimiz bu konuda oldukça başarılıdır (ortalama 2 x sürekli akım).
Üretimle denge içinde olması gereken günlük enerji tüketimine dayalı olarak kWh cinsinden normal ve yoğun enerji profilleri.
Ah depolama aküleri, kurşun-asit aküler kullanarak kapasiteyi iki katına çıkarır.
Sistem tasarımı faktörleri sağlam bir sisteme nasıl dönüştürülür?
Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:
As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.
All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Tüm Akü Yönetim Sistemlerimize göz atınAkü monitörü, akünüzün “yakıt göstergesi” gibidir. Ne kadar güç harcandığını ve yüklendiğini kaydeder. Akü monitörü şarj durumunu, kalan kapasiteyi ve boşalana kadar kalan süreyi hesaplar. Akü voltajı, akünün ne kadar dolu olduğuna (özellikle de yük altında değilken) ilişkin tam bir gösterge sağlamaz. Bu işi akü monitörü yapar.
Victron Energy akü monitörleri şarj döngüsü sayısı, en derin deşarj, en yüksek voltaj, en düşük voltaj gibi tarihsel verilerin kaydını tutar. Düşük voltaj ya da düşük şarj gibi kritik durumlarda sizi uyarır ve hatta maliyetli akü hasarlarını önlemek için bütün gücü kapatabilir ya da bir jeneratör çalıştırabilir.
Victron, ekranlı ya da ekransız akü monitör seçeneklerine sahiptir. Akıllı versiyonlar ücretsiz VictronConnect uygulamamızdan detaylı verileri izlemenize ve ayarları yapmanıza olanak tanır.
Çoğu Lityum sistemi, akü bilgilerini daha geniş sisteme aktarabilen bir Akü Yönetim Sistemi gerektirir. Bu doğrultuda Akü Monitörü gereksiz hâle gelebilir. Daha fazla bilgi için Akü Yönetim Sistemine göz atın. Tüm Akü Monitörlerimize göz atın
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
BatteryProtect, önceden ayarlanan seviyenin altına inmeden (tam bir deşarj aküde hasara sebep olabilir) veya güç, motoru çalıştıramayacak kadar azalmadan önce gereksiz yüklerin aküyle olan bağlantısını keser.
Victron Energy BatteryProtect ürününün işlevleri bununla sınırlı değildir. Entegre kapatma gecikmesi özelliği, örneğin bir motor çalıştığında voltajda kısa süreliğine düşüş görülürse önemli elektronik aletlerin yanlışlıkla kapatılmasını önler. Akü yeterli miktarda şarj edildiğinde tüm aletleri otomatik olarak yeniden bağlar.
BatteryProtect, uzaktan kumandası sayesinde BMS veya anahtar aracılığıyla açılıp kapatılabilir. Akıllı versiyonu, VictronConnect uygulaması üzerinden programlanabilir.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.
A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:
Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.
All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.
Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.
Tüm şarj cihazlarımıza göz atınThe house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.
The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.
The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.
Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doGüç tüketimi, küçük teknelerde dahi, tekneye ve tekne sahibine göre farklılık gösterecektir. Burada, küçük bir tekne için İdeal Enerji planının nasıl görüneceğine dair, normal ve yoğun günlük enerji tüketimini içeren iki örnek bulabilirsiniz.
İdeal çözümünüzü tasarlarken ve kurarken daha birçok faktörün devreye gireceğini lütfen unutmayın; Victron Profesyonelleri size bu konuda yardımcı olmaktan memnuniyet duyacaktır.
Yerel Victron Profesyonellerinden oluşan köklü küresel ağımız, karşılaştığınız güçlüklere yönelik ideal çözümü bulmanıza yardımcı olmaya hazırdır.
Victron olarak müşterilerimize hızlı ve yetkin bir şekilde servis ve destek sağlanmasına çok önem veriyoruz. Bu doğrultuda, Victron Profesyonellerinden oluşan küresel ağımız en yüksek düzeyde teknik bilgi birikimine sahiptir ve onarımları en hızlı şekilde gerçekleştirmek için çalışır.
Bu sayede, varış noktanız neresi olursa olsun, yolculuğunuza başlayabilir veya devam edebilirsiniz.